De RvME heeft nu een expert de voorgevel (kant dijk) en buitenschrijnwerk (kant dijk) laten nakijken en die heeft een “rapport” gemaakt (eerder een prijsofferte dan details…).
In’t kort komt zijn conclusie hierop neer:
- Gebouw is 30 jaar oud
- Ramen in hout zijn aan vervanging toe na 30 jaar (geeft aan dat sommige ramen echt rot zijn; andere hebben ouderdomskwalen zoals versleten afdichtingsrubber etc); totaal 31 ramen
- Sommige balkons gebarsten + hier en daar roestvlek op gevel
- Gevel zou gerenoveerd moeten worden (zandstralen + opvoegen met elastisch voegmateriaal)
- Balustrades (sommige hebben schade) aangepast aan nieuwe wetgeving (hogere railing)
Daar ik als voorzitter van de RvME de Bijzondere AV moet leiden (volgende week) heb ik eens rondgekeken om te zien of er premies e.d. bestaan, maar niet echt iets gevonden (blijkbaar in Oostende wel mogelijk?).
De vraag is dus: heeft er iemand hier ervaring met of weet van bestaande premies voor dergelijke renovatiewerken (ramen en / of gevel om waterdichtheid te hebben)?
Een beetje moeilijk in de zaak is dat over de vorige jaren vaak op de AV’s al gesproken is over de waterinsijpelingsproblemen maar nooit een beslissing en extra moeilijk, er is weet dat één bepaald raam rot is (heel waarschijnlijk door verwaarlozing), maar de syndicus kan geen enkel brief/communicatie meer vinden… dus da’s een extra juridisch issue.
In een breder kader, zijn er “tips&trics” ivm dergelijke zaken?
PS: ik heb dit ook in de sectie Techniek geplaatst omdat het een beetje van beide is…
Hartelijk dank bij voorbaat.